2013. október 1., kedd

Kalandozás Muffin-világban

Gondolom mindannyian ismeritek a muffint. Nekem az egyik kedvencem és specialitásom. A legjobb benne, hogy variációit tekintve határ a csillagos ég.

A muffin eredete:

Eredetileg egy angol sütemény, melyet még a X. században a szegények készítettek maradék süteményekből, kenyérből, morzsákból. A XVIII. században már utcákat járva árusították a "Mffin Man"-ek. Ezt bizonyítja a Muffin Man mondóka is:

 Muffin Man

Oh, do you know the muffin man,
The muffin man, the muffin man,
Oh, do you know the muffin man,
That lives on Drury Lane? 

Oh, yes, I know the muffin man,
The muffin man, the muffin man,
Oh, yes, I know the muffin man,
That lives on Drury Lane...


Hamar megkedvelték a tehetősebb családok is, ettől fogva lett a teadélutánok és családi vacsorák kötelező eleme. Igazi hírnevét akkor szerezte, amikor a társadalom széles rétegei rájöttek, hogy nagyon egyszerű és ízletes finomságról van szó, ami rengetegféle változatban elkészíthető.


Az amerikai muffin teljesen más, mint angol testvére. Azon kívül, hogy cupcake-nek hívják, összetevőiben sem használtak oly sokféle alapanyagot, mint napjainkban. Csupán lisztből, vajból, tojásból és cukorból gyorsan kevert tészta volt, melyet muffin-papírban sütöttek ki. Teteje lapos volt, ezt csokoládéval, habbal, vagy cukormázzal díszítették.

A két változatból alakult ki hosszú évek során a ma is ismert muffin. Ennek számos variációja ismert, csak néhány szabályt kell betartani, akkor mindig elégedetten távozhatunk a konyhából.

Jöjjön egy kis kedvcsináló:












Végül, de nem utolsó sorban, következzen az én muffin receptem:

Hozzávalók:

30 dkg liszt
20 dkg cukor
1 csomag sütőpor
12 dkg olvasztott vaj
1 dl étolaj
2 tojás
2 dl tej (ha nem elég nyúlós a tészta,
 akkor amennyi még szükséges)

1. Melegítsük elő a sütőt. Nekem gázsütőm van, így a 4-es és 5-ös fokozat közé szoktam állítani.

2. A száraz és a folyékony hozzávalókat külön összekeverjük 1-1 tálban, majd a folyékony egyveleget hozzáöntjük a szárazhoz. Keverjük össze, hogy ne maradjon lisztes rész, de ne túlzottan, különben kikeverjük belőle az levegőt.

3. A formákba rakhatunk muffin-papírt, de én jobban szeretem vajjal kikenni. 2/3-ig töltsük, mert még ugye meg fog emelkedni, és ha kifolyik a formából, kiszedésnél leszakadhat a "kalapja".

4. Én 20-25 percig szoktam sütni a 12-es formával, de mindenki igazítsa a sütési időt a saját formájához és sütőjéhez. Nem szabad a sütőt nyitogatni, különben összeesnek, vagy fel sem jönnek. 

Tapasztalataim szerint a papírban sütöttel kell egy kicsit várni, de ha anélkül sütöttük, akkor még forrón tálalható.


Jó étvágyat! Jó sütögetést!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése