2013. október 15., kedd

Hidegben a kezed is öltöztesd!

  Élég szeszélyes az idő idén ősszel, de úgy tűnik, mint ahogyan a nyárból lett tél, úgy lesz megint a télből nyár szinte semmi átmenet nélkül. Hamar előkerülnek a melegebb ruhadarabok, a téli kiegészítők.

  Én kifejezetten fázós vagyok, és tudom, szinte nincs is rosszabb, amikor már az embernek úgy lefagytak a kezei, hogy teljesen elgémberedtek. Ilyenkor zsebre dughatjuk a kezünket, de akár kesztyűt is húzhatunk. De nem lehet akármilyent. Ha a régi kesztyűimre gondolok...a kezem mindig a zsebemben landolt, mert Isten ments, hogy bárki meglássa azt a förmedvényt. Most már más a helyzet, kitárult előttem a kesztyűk világának kapuja, és ni csak, temérdek lehetőség, anyag, díszítés, szabás.


Hm, kesztyű. Elgondolkoztatok már rajta, hogy vajon ki találta ki, mikor vagy honnan ered? Az ókorban még nem volt általánosan elterjedt, inkább munkánál használták, és még néhány ínyenc, de inkább csak télen viseltek kesztyűt és csak a nők. A középkorban már sokkal nagyobb teret nyert, a kiváltságok, előkelőséget, gazdagságot és hatalmat képviselte. Így kedvelt volt a nemesek, főpapok körében, a királyi udvarokban. A kesztyű valódi térhódítása a 10-11. században kezdődött. Ebben a korszakban jelentek meg a gazdagon díszített selyem- és bőrkesztyűk, melyeket elsősorban az angol és spanyol uralkodók viseltek.


Ha jól figyeltetek, akkor észre vehettétek, hogy eddig szinte csak férfi kesztyűviselőkről volt szó. Na és hol maradnak a nők? A 13. században már nők is viseltek finom lenvászonból vagy selyemből készült kesztyűt. A reneszánszban a kesztyű a jólöltözöttség nélkülözhetetlen kelléke volt. A kötött kesztyű a 15.és 16. század fordulóján jelent meg Hollandiában és Spanyolországban. A 16. században pedig már teljesen általánossá vált a kesztyűviselet és ettől kezdve divat változásának szeszélyes hatása alá került. Érdekes viszont, hogy csak az 1840-es években vezettek be egységes mértékrendet a kesztyűgyártásba. 


Én előnyben részesítem a kötött kesztyűket, de tavaly kaptam egy szuper bőrkesztyűt, amiben egyáltalán nem fázik a kezem és tökéletesen passzol. Úgyhogy most igazán elégedett vagyok, bár, nem mondom, hogy nem tudnék még venni párat. ;) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése